Falešná kampaň: Návod jak nenaletět fake crowdfundingu

Falešná kampaň: Jak nenaletět?

Proportion
Categories: Crowdfunding

Nikdo nemá rád, když se ho druhý člověk snaží oklamat. A to platí všude. Nejen v životě, na pracovišti, ale také v crowdfundingové kampani.

Kampaň je velká zodpovědnost – tvůrci získávají finance a backeři mají velká očekávání. Bohužel, najdou se i nezodpovědné projekty, které se rozhodnou důvěru lidí zneužít. Samozřejmě, všechny crowdfundingové platformy se snaží dostat od tvůrců co největší upřímnost a důvěru, občas jsou však i giganti jako Kickstarter a Indiegogo bezmocní.

To ale neznamená, že falešnou kampaň nemůžete zpozorovat a postupně si na takové hrozby vybudovat čich. Pojďme si společně dát první trénink.

Jsme první na světě… jedinečný produkt… revoluční technologie…

Pokud to zní příliš dobře, nejčastěji to asi ani nebude pravda. Již v minulosti kreativita některých tvůrců dokázala zaslepit příliš důvěřivých lidí.

Tak například kampaň Triton slibovala speciální technologii na potápění, která měla daleko předčit dlouholeté lídry na trhu profesionálního potápěčského vybavení. Samozřejmě, pravda byla daleko od reality. To by však nebylo to nejhorší.

Od začátku kampaně experti varovali lidi, že tato technologie je prostě příliš futuristická. Nikdo je neposlouchal. Triton vybral více než $ 600,000 dolarů jen aby svým backerům nedodal nic. A i kdyby, do rukou lidí by se dostal totálně nefunkční produkt.

Crowdfunding je zejména o důvěře v kampaně a je samozřejmostí, že backeři nemohli tušit, že jde o lež – i když byli varováni. Co však může každý člověk udělat vždy, když v kampani tvůrci hrdě hlásí “jedinečná technologie”, “revoluce v průmyslu” nebo “technologie zítřka”, je otevřít si Google a přečíst si na dané téma pár článků. Zabere vám to 10 minut, ale může ušetřit nemalé peníze. V případě Tritonu více než 15 000 000 Kč.

Ukažte mi něco, co funguje!

Toto by měl být základní požadavek každého backera, ale kampaň laserového holicího strojku Skarp dokazuje pravý opak.

A pokud vám video nestačilo, tak to řekneme jinak. Skarp byl vlastně zcela nefunkční produkt a bylo to zřejmé na první pohled.

Ponaučení? Prototyp není všechno. Důležitá je funkčnost, která je klíčovým faktorem produktu. Pokud se vám nějaký produkt v kampani líbí, ale máte jakékoliv pochybnosti, nebojte se narovinu tvůrců zeptat, aby jasně vysvětlili, jak produkt funguje.

Pozor: Nedostatek komunikace podkopává důvěru

Představte si situaci, kdy podpoříte projekt spolu s dalšími stovkami lidí a po skončení kampaně tvůrci přestanou komunikovat. Navíc jste po návštěvě firemní web stránky přesměrováni opět na kampaň. Tak tady něco nehraje, co říkáte?

Asi už tušíte, že tento případ není fikce. Tvůrci kampaně Jive sluchátek totiž udělali přesně tohle. Jednoduše přestali komunikovat a backeři měli jasný důvod k obavám.

Ponaučení? Pokud stojíte na straně tvůrců, udržujte za každých okolností pravidelnou komunikaci s vašimi podporovateli. A pokud jste projekt podpořili finančně, tak byste měli zvolit proaktivní přístup a tvůrce kontaktovat na vlastní pěst. Případně můžete zajít ještě dál a na podezřelou kampaň upozornit. Můžete tak zachránit mnoho peněženek.

Někdy je falešná kampaň jako rána mezi oči

Občas narazíte v crowdfundingu na případy, kdy okamžitě po návštěvě kampaně víte, že jde o “fake news”.

Tímto titulem se může pyšnit kampaň Kobe Red Beef Jerky, kterou zrušil přímo Kickstarter. Proč? Na základě odezvy vlastní komunity.

Tvůrci Kobe Red totiž zaváděli ve vykonstruovaných referencích, slibovali videa, která nikdy nedodali a informace, které komunikovali, prostě neměli hlavu a patu. Výsledek? Největší ostuda v dějinách Kickstarteru.

Přesvědčte se sami, zda byste na základě těchto informací byli ochotni kampaň podpořit.

Nedůvěra backerů byla podle nás na místě.

5 kroků, jak si ověřit pravdivost kampaně

Cílevědomí tvůrci nejdou po penězích. Jdou zejména po podpoře, povědomí a kvalitě produktu. Pokud je něco, čím odlišíte skutečné tvůrce od těch falešných, tak je to značka a dobré jméno.

Většina falešných kampaní je připravena narychlo – tvůrcům jde o rychlé peníze – a proto, když si budete chtít ověřit jejich informace, bude to pro vás náročné.

  1. Cíl kampaně: Fake kampaně mají nejčastěji velmi zavádějící cíl. Často jsou to velmi nízké částky, které jsou poměrně jednoduše dosažené. Abychom však byli objektivní, tak doporučujeme si vždy prohlédnout i jiné kampaně z podobného segmentu – tak zjistíte, zda je cíl kampaně relevantní, nebo přitažen za vlasy.
  2. Rozdělení získaných zdrojů: Skuteční tvůrci si dají dobře záležet na transparentnosti přerozdělení získaných financí. Tvůrci projektu by měli přesně vědět, proč potřebují právě tu částku, na kterou v kampani cílí. Také by měli v kampani jasně vysvětlit, jak tyto zdroje využijí.
  3. Povědomí: Má projekt profily na sociálních sítích? Je na nich aktivní? Komunikuje pravidelně se svou komunitou? Napsala nějaká média o projektu? Toto všechno jsou skvělé důkazy toho, zda to projekt s kampaní myslí vážně.
  4. Tým: Prolistujte si důkladně kampaň, web a sociální sítě projektu, abyste zjistili, kdo přesně na projektu pracuje a z jakých jiných projektů tito lidé přicházejí. Většina fake kampaní není transparentní ohledně projektového týmu – je to logické, nikdo nechce svou tvář spojovat s lží.
  5. Recenze a reference: Nabízí kampaň dostatek referencí a recenzí? Našli jste vyjádření zákazníků na webu nebo sociálních sítích? Pokud ne, tak asi víte, s čím máte dočinění.

Nespoléhejte se pouze na crowdfundingový portál, ale také na svůj selský rozum a kritické myšlení. Zpochybňujte, ptejte se a chtějte vysvětlení. Pokud tvůrci skutečně stojí o zákazníky, velmi rádi vám slušně odpoví co nejdříve. A pokud ne, tak prostě dejte ruce pryč.

A když chcete udělat dobrý skutek a ušetřit ostatním backerům peníze, tak kampaň jednoduše nahlaste.

Ve Fundchaseru vám budeme držet palce, aby se vám falešné kampaně vyhýbaly. Pokud byste náhodou na nějakou narazili, klidně nás informujte a my vám s nahlášením kampaně pomůžeme.