Jak funguje crowdfunding a a co musíte určitě vědět?

Jak vlastně funguje crowdfunding a co od něho čekat?

Proportion
Categories: Crowdfunding

Tento článek má jasnou roli. Jeho cílem není jen naučit vás, jak funguje crowdfunding. Ale také ukázat, že crowdfunding není synonymem pro snadné peníze.

Zkušenější už vědí, že crowdfunding vyžaduje náročnou práci, jak vlastně všechno co přináší nějakou hodnotu, a že se nic neděje automaticky a bez iniciativy. Pojďme si tedy více posvítit na to, jak crowdfunding probíhá a co se za ním skrývá.

Davové financování?

Drtivá většina týmů, které připravují crowdfundingovou kampaň, si myslí, že crowdfunding je o získávání financí pro jejich produkt nebo nápad. Ostřílení borci ale vědí, že je to spíše výsledek úspěšného snažení.

Z pohledu majitelů projektů je crowdfunding hlavně o přesvědčování. A to přesvědčování lidí, aby váš projekt podpořili výměnou za různé odměny (systém odměňování záleží na konkrétní crowdfundingové platformě).

Pokud se budeme držet doslovného překladu, tak je crowdfunding vlastně financování z davu, od běžných lidí. I proto je u firem a začínajících projektů tak oblíbený. Zejména u těch, které se s různých důvodů chtějí vyhnout bankám a investorům.

Crowdfunding nejsou "jednoduché peníze". Je to tvrdá práce, která klidně zaměstná celý tým lidí.
Crowdfunding nejsou “jednoduché peníze”. Je to tvrdá práce, která klidně zaměstná celý tým lidí.

Koncept crowdfundingu je poměrně mladý, začal před pár lety, kdy na svět přišly první portály, které umožňovaly firmám, neziskovkám nebo jednotlivcům získávat finance. Šlo o jakousi sociální formu fundraisingu se špetkou byznysu.

Dnes existuje bezmála 600 crowdfundingových portálů, které ročně pomohou projektům vysbírat miliardy dolarů O některých z nich jsme vám už řekli tady. A i díky tomu se stává z crowdfundingu velmi oblíbená alternativa získávání financí.

Jak funguje crowdfunding?

Nejtypičtějším a zároveň nejoblíbenějším typem crowdfundingu je získávání finanční podpory výměnou za nějakou odměnu. Kickstarter patří mezi nejúspěšnější platformy, které fungují na tomto principu.

Projekt si zde může založit kampaň a zvolit hned několik odměn s různými výhodami, které za svou podporu lidé obdrží. Odměny mohou být téměř jakékoliv, ale protože jsou klíčové při motivaci podporovatelů, musí být dostatečně lákavé. Jednoduchá sleva na produkt nebo dárek v podobě trička nebo klíčenky už dávno nefunguje.

Existují ale i jiné formy crowdfundingu. Alternativy jako například Gofundme se orientují na získávání financí i pro kampaně, které řeší osobní problémy nebo kampaně s výhradně charitativním záměrem. Vždy je klíčové, abyste si správně vybrali platformu a ujistili se, že váš produkt má předpoklady pro crowdfunding.

Má crowdfunding nějaké speciální výhody nebo je to jen o financích?

Dlouhá léta to tak nebylo, ale dnes už mají za sebou úspěšné crowdfundingové kampaně i zavedené značky, mezinárodní korporáty, celebrity, režiséři nebo zpěváci či herci. Většina z těchto lidí nedělala crowdfunding kvůli finanční podpoře, viděli zpravidla minimálně jednu z těchto výhod:

  1. Budování komunity

Pokud vaši kampaň někdo podpoří, nestává se tak jen podporovatelem, ale také zákazníkem a velmi pravděpodobně i fanouškem projektu. A to nejen na sociálních sítích. Úspěšné kampaně si odnášejí nejen finanční podporu, ale také zcela novou komunitu lidí, která jejich projektu věří a postaví se za ni. Mít loajální zákazníky již v začátcích je určitě velké plus a výhoda do budoucna.

  1. Získání financí bez zadlužení

Právě toto je hlavní důvod, proč začínají crowdfundingové kampaně mladé projekty. Jsou v situaci, kdy by nezískaly podporu v bance nebo jim investice přijde příliš závazná, a proto je nejideálnější alternativou právě podpora z lidu.

Crowdfundingová kampaň vyžaduje jistou investici, a to jak finanční tak časovou, ale při zvážení všech rizik jde stále o výhodnější alternativu oproti jiným formám financování. Navíc i neúspěšné kampaně si častokrát odnášejí kontakt na potenciální zákazníky, lepší povědomí a skvělou zpětnou vazbu. Málokdy tedy investice do crowdfundingu vyjde úplně nazmar.

  1. Ověření nápadu u zákazníků

Tento důvod je crowdfundingovou motivací hlavně pro zavedené značky a větší firmy. Ty sice nemají problém s rozpočtem, ale nechtějí ho plýtvat tím, že budou vyvíjet produkt, o který nebude zájem.

Mnohem jednodušší je proto spustit crowdfundingovou kampaň, vymezit si jasný rozpočet (který je zpravidla menší než rozpočet na vývoj celého produktu), a udělat vše proto, aby cílová skupina na kampaň dobře reagovala. Větší firmy si tímto způsobem testují zájem a pokud je kampaň úspěšná, je to pro ně jasné znamení, že produkt by se mohl uchytit. Co je však ještě lepší, pokud jsou výsledky skutečně dobré, znamená to také příval nových zákazníků, pozornost médií a tedy i lepší povědomí.

  1. Získání zpětné vazby

Částečně je tento bod zmiňovaný již v bodě číslo 2, ale jde o samostatnou přidanou hodnotu, takže si zaslouží zvláštní postavení. Ve Fundchaseru jsme dokázali využít i situaci, kdy klient sice neměl napoprvé úspěšnou kampaň (cítili jsme velký potenciál), ale okamžitě po kampani jsme začali zpracovávat stovky zpráv a e-mailů, které jsme obdrželi, a to nám pomohlo vylepšit druhou kampaň. Ta byla více než úspěšná, a to i díky zapracování zpětné vazby. Šlo o kampaň našeho klienta s názvem RONE.

  1. Zajímavý produkt nebo nápad je zárukou PR

Krom jiného máme osobní zkušenosti s tím, že pokud je váš produkt nebo nápad skutečně zajímavý, velmi ochotně se ho chytí i média. Velký zájem médií jsme zaregistrovali při práci na kampani Kreativního Slovníku, který se objevil například na ČT, DVTV nebo také ve Forbes a Czechcrunch. I PR velmi pomohlo k tomu, že kampaň nakonec shromáždila skoro 150 % z původního cíle a toto široké povědomí pomohlo projektu při rozvoji i po kampani.

  1. Stačí prototyp

Tento bod má přímou souvislost s bodem číslo 3. Crowdfundingové portály většinou dovolí projektům spustit kampaně pouze v případě, že již mají vyvinutý alespoň prototyp. To někdo může vnímat jako omezení, ale na druhé straně je to mnohem šetrnější alternativa, než kdybyste museli vyvíjet finální produkt.

Díky crowdfundingu můžete z prototypu vytěžit maximum a získanou zpětnou vazbu (bod 4) využít k tomu, aby byl finální produkt co nejlepší. Této formě prodeje se říká pre-selling a jedna z mála alternativ, která ji umožňuje, je právě crowdfunding.

A co nevýhody?

Zkreslený obraz o crowdfundingu je přesně to, proti čemu ve Fundchaseru bojujeme a každému našemu klientovi prezentujeme nejen výhody, ale i nevýhody. Podle nás by každý projekt měl mít přehled o těchto nevýhodách, abyste mohli dělat kvalifikované rozhodnutí zda je crowdfunding pro vás vhodný:

  1. Není to jednoduché.

Pokud čtete naše články, tak toto už víte. Crowdfunding nedává nic zadarmo. Na druhé straně, pokud jste v týmu ochotni si výsledek odpracovat, odměny budou stát určitě za to.

  1.  Lidé nepřijdou sami

Crowdfundingové portály zajišťují kvalitní komunitu. Vaším úkolem je tuto komunitu zaujmout a proto není dobré se spoléhat na to, že se něco stane samo od sebe. Teprve poté, co vaše kampaň zaznamená významný úspěch, vzniká možnost, že samotná crowdfundingová platforma vám pomůže s povědomím.

  1. Pokud vaše kampaň neuspěje, nezískáte nic.

I v případě, že vám do dosažení vašeho cíle chybí jen jeden dolar, ale vyprší čas kampaně, nezískáváte nic. Bohužel, většina platforem funguje na principu “all-or-nothing”. V praxi to znamená jen 2 alternativy: Buď je kampaň úspěšná a získáváte všechny finance, nebo nezískáte nic.

  1. Můžete si pošramotit pověst.

Tento bod není ani nevýhodou, jako spíše výsledek špatných týmových rozhodnutí. Jeden z častých příkladů tohoto katastrofického scénáře je, když projekt úspěšně ukončí kampaň, ale finance použije na jiné aktivity. Nebo když projekt selže v dodržení rozesílky odměn a vývoji produktu. Toto jsou věci, které vás mohou stát více, než jen finance. Mohou vás stát vaše dobré jméno. Výsledkem čehož je pak velmi náročné zopakovat předešlý úspěch s jiným výrobkem.

I crowdfunding má své nevýhody, ale většině z nich se dá předejít precizní a trpělivou prací.
I crowdfunding má své nevýhody, ale většině z nich se dá předejít precizní a trpělivou prací.

Toto jsou největší nevýhody crowdfundingu. Dobrá zpráva je, že většina nevýhod lze odbourat trpělivou a precizní prací. Kvalitní příprava je základem pro úspěšnou crowdfundingovou kampaň a v případě, že si dáte záležet, se nemusíte bát výše zmíněných nástrah.

Existuje nějaká garance úspěchu?

Ano, dokonce dvě garance.

Jsou nimi skvělý nápad a těžká práce, která se skrývá za kampaní.

Jako každá příležitost, tak i crowdfunding obnáší jistá rizika, které nejde odbourat jinak, než precizní a trpělivou přípravou. Pokud s tímto vědomím jdete do přípravy kampaně, okamžitě tak stoupají šance na úspěch.

Velké pozitivum crowdfundingu, které je zmíněné i mezi výhodami, je, že dokáže dát nebo získat mnohem více než jen finanční podporu. Zpětná vazba a rozšiřování povědomí je něco, co získávají všechny kampaně bez výjimky. Dokonce i ty, které nevysbírají cílovou částku.

Univerzální rada na závěr

Už asi tušíte, že neexistuje univerzální klíč k úspěchu. Z našich zkušeností s desítkami kampaní však vyplývá jedna rada, kterou říkáme každému projektu.

Chcete uspět v crowdfundingu?

Tak mějte realistická očekávání a vězte, že každý úspěch si musíte odpracovat.

Pokud plánujete crowdfundingovou kampaň, nebo na ní už pracujete, a potřebujete pomoc expertů, kontaktujte nás ještě dnes a my vám pomůžeme vytěžit z vaší kampaně maximum.