Jak by měl vypadat crowdfundingový produkt?

Jak by měl vypadat produkt vhodný na crowdfunding?

Proportion
Categories: Crowdfunding

Určitě jste v minulosti četli o “mega” úspěšných projektech, kterým se díky crowdfundingu otevřely dveře do světa. Stovky tisíc vybraných dolarů, desítky podporovatelů, pozornost prestižních médií a globální expanze. To jsou věci, které se spojují s úspěšnou kampaní.

Málokdy se však hovoří o skoro 60% kampaní, které svého cíle nedosáhnou. A to většinou jen proto, že se produkt na crowdfunding nehodí. Přečtěte si, jak se můžete tomuto scénáři vyhnout.

Výběr správného produktu

Méně zkušené projektové týmy, které si brousí zuby na Kickstarter, si myslí, že musí přijít s revolučním nápadem, aby uspěli. Ideálně takovým, který změní svět. Pravda je ale úplně jinde. “Stačí” přijít s produktem, který dostatečně zaujme crowdfundingovou komunitu.

Jak začít? Ideálním způsobem jak přijít na to, zda je váš produkt vhodný na crowdfunding, je podívat se na všechny kategorie kampaní, které jsou k dispozici. Na Kickstarter jsou to tyto kategorie:

  • Art
  • Comics
  • Crafts
  • Dance
  • Design
  • Fashion
  • Film & Video
  • Food
  • Games
  • Journalism
  • Music
  • Photography
  • Publishing
  • Technology
  • Theater

Následně si otevřete jednotlivé kategorie a navštivte alespoň tři kampaně, které byly úspěšně ukončeny a sledujte v čem jsou produkty jiné, zajímavé a také jaké mají společné prvky. Dokonce se můžete podívat na komentáře určité kampaně a zjistit, co konkrétně se podporovatelům na produktu líbilo.

To je však jen první krok k tomu, abyste se ujistili, zda i váš produkt může zažít podobný úspěch.

Máte svou “cílovku” nebo chcete potěšit každého?

To, s čím má většina neúspěšných projektů/produktů problém je, že nemají jasnou cílovou skupinu. Snaží se uspokojit široké spektrum crowdfundingové komunity, ale na konci dne se v produktu nenajde ani jedna cílová skupina. Je mnohem lepší ušít produkt na míru konkrétní skupině lidí, než vytvářet hybrid, který se snaží uspokojit všechny.

crowdfunding-crowdfundingovy-produkt
Je důležité, abyste měli jasno ve vaší cílové skupině. Snažit se oslovit každého je jen málokdy správná cesta.

Ze stejného důvodu je důležité, aby vaše crowdfundingová kampaň sbírala finance na ucelený produkt a ne na obchod nebo e-shop s desítkami jiných produktů. To je důvod, proč je každá dobrá crowdfundingová kampaň založená na samostatném produktu a ne na firemním nápadu nebo patentu. Komunita podporovatelů si na Kickstarter a podobné platformy jde pro hmatatelné produkty s jasnou přidanou hodnotou. Pokud to u vás nenajdou, nemáte šanci.

Nemusí to být revoluční nápad, ale…

Chcete-li uspět v crowdfundingu, musíte z rukávu vytáhnout ten nejlepší produkt. Žolíka, o kterém víte, že má nejvyšší šance na úspěch. Vaše kampaň nemůže být jen zkouška správnosti nebo beta test toho, zda na to váš produkt má. Musí jít o vrchol vaší práce a něco, co s hrdostí ukážete světu. Pokud něco takového máte, už příliš nezáleží na tom, jestli to je hračka, gadget nebo oblečení.

Zároveň by měl mít váš produkt jasně stanoveny a zároveň těžce kopírovatelné přidané hodnoty. Přečtěte si tuto větu ještě jednou. Pokud totiž váš produkt nemá funkce nebo výhody, které by lákaly komunitu, tak na vás čekají tyto dva scénáře:

Scénář 1: Lidé prostě nepodpoří váš projekt, protože nerozumějí jeho přidané hodnotě (lepší varianta).

Scénář 2: Lidé pochopí váš produktu, pochopí jeho přidanou hodnotu, ale ta nebude dostatečně silná. Podobnou přidanou hodnotu najdou v produktu, který je již dostupný a namísto podpory vaší kampaně si objednají jiný produkt na Amazonu nebo eBay (horší varianta).

Proč je přidaná hodnota důležitá právě při crowdfundingu?

Pokud se v crowdfundingu vyznáte alespoň minimálně, tak víte, že většina dobrých projektů svůj úspěch staví hlavně na přímé komunikaci s komunitou. Až takové dlouhodobé budování vztahu vyúsťuje v to, že se z neznámého návštěvníka vaší kampaně stane podporovatel/zákazník.

Většina projektů využívá crowdfunding mimo jiné proto, aby se vyhnula jiným investičním alternativám. Těmi jsou většinou banky nebo investoři.

crowdfunding - investice
Přestože je crowdfunding častokrát investiční alternativou k investorům nebo jiným institucím, třeba si vždy zvážit plusy a mínusy.

Lidé ale nejsou instituce nebo fondy. Abyste získali pozornost podporovatelů a jejich důvěru, musíte jim jasně říct CO váš projekt dělá, JAK to dělá a PROČ by si váš produkt měli koupit. Šetří váš produkt čas? Redukuje náklady? Udělá život jednodušším? Zpříjemní chvíle s přáteli? Nebo vylepší design vašeho domu?

Přijďte na to, co to je a dejte si záležet, aby to věděli i vaši podporovatelé. Je klíčové, aby kolem vaší kampaně vznikla komunita, která chápe problémy, které řeší váš produkt.

Co všechno může váš produkt řešit?

Téměř cokoliv, co zaujme crowdfundingovou komunitu. Může jít i o velmi cílený produkt na konkrétní mikro-komunity.

Tak například kampaň HP Lovecraft: The Completed Series je zaměřena výhradně na fanoušky tohoto autora a jeho děl. Dá se říci, že není zajímavá pro většinu komunity na Kickstarteru a přesto shromáždila více než 521 % ze svého původního cíle.

Z úplně jiného soudku je kampaň Phantom Ice Maker, která se obrací na milovníky drinků a koktejlů. Pomůcka na vytváření ledu je jasně komunikována a návštěvníci okamžitě vědí pro koho je určena. Tvůrcům se podařilo vysbírat více než 800 % z původní částky.

Na závěr si připomeňme velký úspěch přímo z Čech. Skinners původně mířily na $10,000, ale podařilo se jim vysbírat závratnou částku v hodnotě $654,557. Pokud Skinners znáte, tak víte, že jde o velmi odolné ponožky, které dokáží nahradit boty. Cílová skupina byla v případě této kampaně širší, ale klíčová při úspěchu byla hlavně jasná komunikace přidané hodnoty a výhody produktu, které se jen těžko dají nahradit jinou alternativou.

Toto jsou jen tři příklady z tisíců kampaní, které hovoří o tom, jak různorodé mohou být crowdfundingové projekty. Komunita podporovatelů je široká a jejich zájmy také. Otázkou je, zda dokážete váš produkt a jeho výhody komunikovat tak, abyste je zaujali.

Pokud se chystáte na Kickstarter

Pro ty, kteří se chystáte spustit svou kampaň na Kickstarteru, máme na závěr přichystanou důležitou připomínku.

Kickstarter povoluje kampaně pouze těm projektům, které již mají vytvořeny prototypy. Jakékoliv grafiky nebo fotorealistické koláže nejsou povoleny. Jinými slovy – nemůžete na Kickstarter sbírat finance na produkt, který ještě neexistuje. Musí být minimálně v prototypové verzi.

Pokud se tedy chystáte na Kickstarter, ujistěte se, že máte v rukou fungující prototyp a že všechny funkce a výhody, které slibujete, dokážete přetavit do finálního produktu.

Pokud plánujete crowdfundingovou kampaň, nebo na ní už pracujete, a potřebujete pomoc expertů, kontaktujte nás ještě dnes a my vám pomůžeme vytěžit z vaší kampaně maximum.