Kdy je nejlepší čas na spuštění vaší crowdfundingové kampaně?

Kdy je nejlepší čas na spuštění vaší crowdfundingové kampaně?

Proportion
Categories: Crowdfunding

Otázka za milion.

Kdy spustit vaši crowdfundingovou kampaň, aby dosáhla nejlepších výsledků?

Existuje vůbec univerzální odpověď?

Samozřejmě, je příliš riskantní, abyste něco takového jako spuštění kampaně nechávali na pocit nebo odhad. Mnohem zajímavější informace a zejména důvěryhodnější vám dají statistiky, které poskytují tvůrci kampaní a crowdfundingové platformy. Z těchto údajů si už můžete udělat poměrně konkrétní obrázek o tom, kdy vaši kampaň spustit.

Pojďme na to.

Plánujte dávno před spuštěním kampaně

A dávno před propagací, kontaktováním médií, sběrem dat o potenciálních zákaznících … Vlastně první, co udělejte, je kvalitní plán.

Každý plán je přitom jiný.

Pokud vytváříte aplikaci, tak vás nemusí vůbec trápit logistika produktu. Pokud naopak vytváříte designové lampy, tak dodavatelé a logistika budou hrát ve vašem plánu důležitou roli. Z toho vyplývá i ideální čas pro spuštění vaší kampaně.

Při plánování prostě musíte brát ohled na jádro vašeho produktu a všechny věci, které jsou spjaty nejen s kampaní, ale zejména s dodáním finálního produktu. Mnoho týmů plánuje maximálně do období konce kampaně. To je však velká chyba, protože pokud neberete v úvahu vaše zákazníky a jejich očekávání, tak riskujete poškození vlastního jména a značky.

V crowdfundingu je jen máloco horší než projekt, který nedodal včas slibovaný produkt. Proto plánujte dostatečně s předstihem a spíše než na kampaň samotnou, myslete na to, kdy je reálné, aby vaši zákazníci drželi v rukou váš produkt.

Nejoblíbenější měsíc

Letní měsíce jsou sice prázdninové, ale Kickstarterová sezóna se právě v těchto horkých týdnech probouzí. Přestože je červenec spíše průměrný, tak srpen už roky vede statistiky jako nejoblíbenější měsíc v rámci spuštěných kampaní.

cas-na-crowdfundigovou-kampan
Zdroj: Kickstarter Report

Srpen navíc rozjíždí několikaměsíční vánoční sezónu, která na Kickstarteru upadá až těsně před vánočními svátky. Vhodnými měsíci na začátek kampaně jsou i říjen a listopad, kdy vzrůstá chuť backerů podporovat nové kampaně.

Nejoblíbenější den

Většina projektů startuje své kampaně v úterý večer.

Nejenže jsou pracovní dny v rámci aktivity backerů populárnější než víkendy, ale úterý, středa a čtvrtek jsou rekordně oblíbené dny v týdnu.

Většina tvůrců proto startuje kampaně v úterý a končí je ve čtvrtek večer.

cas-na-crowdfundigovou-kampan
Zdroj: Kickstarter Report

Nejoblíbenější hodina

Drtivá většina projektů časuje své kampaně tak, aby začínaly v ideálním čase v rámci amerického časového pásma. To je samozřejmě logické, protože právě americký trh je v rámci podpory kampaní ten největší.

Nejpopulárnější hodina, a taky nejúspěšnější, je 13:00 New Yorského času.

Jinými slovy, pokud žijete ve Střední Evropě a chcete dodržet tento čas, tak vaši kampaň začněte před 19:00.

Jak dlouho má kampaň trvat?

Při této otázce jde krásně vidět jeden paradox.

Čím kratší je kampaň, tím větší má šance na úspěch.

Překvapení?

Zde jsou 4 důvody, proč dává kratší trvání kampaně smysl:

  • přirozeně vytváří větší urgenci na podporu projektu
  • nutí projektový tým neprokrastinovat
  • kratší kampaně jsou méně stresové pro celý tým, protože je na stres méně času
  • na začátku a na konci kampaně je největší momentum a proto se v kratší kampani příliš neobjevují dny, během kterých nejsou backeři tak aktivní  

Takže ideální délka trvání kampaně? Podle nás je to 30 dní.

cas-na-crowdfundingovou-kampan

Zdroj: Kickstarter Report

Shrnutí

  1. Začněte kampaň během dní (úterý, středa, čtvrtek), kdy jsou backeři na Kickstarteru aktivní. Určitě se vyhněte víkendům a svátkům.
  2. Zajistěte, aby byl celý tým k dispozici během celé kampaně, ale hlavně během prvních a posledních dnů. Začátek a konec kampaně jsou období, kdy kampaň podpoří nejvíce backerů.
  3. Věnujte se statistikám a datům. Sledujte, co se děje na kampani a mějte přehled o chování návštěvníků na vašich sociálních sítích a na web stránce. Nezanedbejte ani data a informace, která poskytuje o kampaních crowdfundingová platforma.
  4. Vaši kampaň spusťte pouze tehdy, když jste si jisti, že produkt je funkční, a když ho vyzkoušelo alespoň pár lidí z vaší cílové skupiny.
  5. V předstihu se ujistěte, že splňujete všechny podmínky crowdfundingové platformy. Zbytečně si znepříjemníte život, pokud zjistíte pár hodin před spuštěním kampaně,že vám něco schází.
  6. Ověřte si, zda není váš nápad sezónní. Pokud ano, ujistěte se, že kampaň startujete v sezóně.
  7. Optimální délka kampaně je 30 dní.
  8. Nesnažte se kampaň spouštět dříve, než jste plánovali. Vytvoříte tak na sebe zbytečný tlak.
  9. Dobré kampaně většinou potřebují mnoho změn. Využijte tzv. pre-launch stránku a sdílejte “beta verzi” kampaně s potenciálními zákazníky a upravte kampaň na základě jejich zpětné vazby.
  10. Pokud si stanovíte přesné datum začátku kampaně a už pár dní předtím víte, že to nestihnete, raději si dejte více času, než byste měli spustit kampaň, se kterou nebudete spokojeni.

Statistiky jsou jedna věc a jedinečnost nápadu druhá. Crowdfunding má obecně aplikovatelné náležitosti pro stavbu kampaně, snaž se je dodržet. Dále se soustřeď na poučení s předcházejících již úspěšných kampaní a nezapomeň být originální svým zpracováním.  Vše je ve vašich rukou.