Jak znovu spustit neúspěšnou crowdfundingovou kampaň? - Fundchaser

Jak znovu spustit neúspěšnou crowdfundingovou kampaň?

Proportion
Categories: Crowdfunding

Přestože se považujeme za velké optimisty, abyste z tohoto článku měli co nejvíce, potřebujeme se podívat pravdě do očí.

Tak narovinu, míra úspěšnosti projektů na Kickstarteru je 35.76 % a až 14 % (!) projektů nezíská ani jednoho podporovatele. Taková je realita, s níž musí pracovat tvůrci projektů.

Pokud váš projekt nezískal ve svém prvním pokusu ani jednoho podporovatele, asi tušíte, že někde bude mít projekt velký nedostatek. Jestliže jste byli na půli cesty k úspěchu, ale prostě jste nestihli vysbírat dostatek financí, tak to neznamená, že vaše kampaň navždy zapadne do temnot Kickstarteru.

Co takhle druhý pokus?

Nikdo přece nikdy neřekl, že na první pokus vyjde všechno. Stačí se poučit, kampaň vylepšit a zkusit to ještě jednou!

No dobře, tak jednoduché to možná nebude, ale s tím vám v tomto článku pomůžeme.

Co nám nevyšlo? Co jsme udělali špatně? Kde jsme udělali chybu?

Ne, nemusíte si po neúspěšné kampani zpytovat svědomí. Ale reflektivní a kritický pohled na kampaň může druhému pokusu o úspěch jen a jen pomoci.

Vlastně to není o ničem jiném než o zjišťování toho, co jste mohli udělat lépe. Jedna věc je zjišťovat nedostatky na vlastní straně hřiště a druhá věc je ptát se na vylepšení přímo podporovatelů. Nebo ještě lépe, ptejte se lidí, kteří na kampani strávili dlouhou dobu nebo s vámi dokonce komunikovali, a přesto se rozhodli nepodpořit. Takoví lidé jsou nejlepším zdrojem feedbacku.

Dalším skvělým zdrojem dat jsou sociální sítě, Google Analytics nebo samotný Dashboard kampaně.

 

Statistiky vám prozradí jak získat backeri.
Statistiky vám prozradí jak získat backery.

Ve statistikách hledejte zejména trendy a skokové změny, které vedou k lepším výsledkům. Pokud víte, že jednou za čas vyběhne denní počet backerů na dvojnásobek, soustřeďte se na to, abyste zjistili, proč je to tak. A pokud na to přijdete, máte částečně vyhráno, protože víte, co musíte opakovat, aby se nezastavil příliv backerů.

Stejným způsobem se orientujte i na sociálních sítích.

Čerstvý pohled na věc

Drtivá většina projektů, která opakovaně zkouší crowdfundingovou kampaň na jeden projekt, se již obrací ke crowdfundingovým agenturám a konzultantům. Věc se má tak, že s nimi máte mnohem větší šance na úspěch.

Crowdfundingový experti vám pomohou nejen ušetřit čas, ale koneckonců i peníze, protože přesně vědí, kam se má vaše pozornost upírat a co je zbytečné zkoušet.

Profíci vás mohou upozornit i na ty nejmenší detaily v textu kampaně, ve změně odměňovacího systému nebo v propagaci a může to zcela změnit průběh kampaně.

Pokud se tedy snažíte co nejvíce zvýšit šance na úspěch při druhém pokusu, i toto je cesta.

Posviťte si na to hlavní

Asi nejčastějším problémem neúspěšných kampaní, které skončily takříkajíc na půl cesty za úspěchem, je produkt.

I proto mnoho projektů produkt upraví nebo pozmění během příprav na druhý pokus.

Všechny tyto změny a úpravy by měly pramenit ze zpětné vazby přímo od zákazníků. A to zejména od těch, kteří projevili zájem, ale kampaň nepodpořili. Je možné, že většině pouze v produktu něco chybí, možná to je jen malá funkcionalita, která je ale odradí. A možná to jsou grafiky a popisy, z nichž produkt nejde pochopit.

Pokud nevíte, co si myslí o vašem produktu zákazníci, víte o produktu vlastně velmi málo.

Pro mnoho tvůrců kampaní je problém provádět změny v produktu, protože se do něj zamilují. Ale častokrát je to právě tato změna, která určuje úspěch a neúspěch kampaně.

Samozřejmě, že nejlepší scénář je takový, ve kterém si tvůrci ověří jasný zájem trhu ještě před spuštěním crowdfundingové kampaně.

Uvažovali jste o předkampani?

Dělat crowdfundingovou kampaň bez předkampaňové fáze je jako byste si objednali kornout bez zmrzliny.

A kromě toho je to ještě obrovský risk.

Předkampaň má totiž za úkol získat pro hlavní kampaň co největší pozornost lidí a médií. Právě během předkampaňových týdnů se sbírají kontaktní údaje na potenciální zájemce, jež potom projektový tým kontaktuje pár minut po startu celé kampaně.

V předkampani si vytváříte stabilní zázemí a děláte pevné základy k tomu nejdůležitějšímu bodu v celém procesu kampaně, ke startu. Pokud totiž start nevyjde a nedostanete se co nejdřív alespoň na 30 % cílové částky, máte problém (pro více takových tipů sledujte náš Facebook).

Vlastně stačí pouze naslouchat

Některé nedostatky z prvního pokusu kampaně budou zřejmé. Jiné vzejdou ze statistik. Ty ostatní zase musíte získat nasloucháním vašich backerů, týmových členů a lidí, kteří mají zájem o váš projekt, ale kampaň nepodpořili.

Vylepšování crowdfundingové kampaně vlastně není nic jiného, než jeden velký brainstorming, kterého se ideálně zúčastníte vy a potenciální backeři. Společně můžete přijít na to, jak vylepšit kampaň tak, aby slavila vytoužený úspěch.

Není to žádná jaderná fyzika. Vyžaduje to pouze trpělivost a dostatek kuráže na to, abyste se setkali tváří v tvář s vlastními zákazníky.