Proč i velké a známé značky spouštějí crowdfundingové kampaně? - Fundchaser

Proč i velké a známé značky spouštějí crowdfundingové kampaně?

Proportion
Categories: Crowdfunding

Celebrity jako James Fancy, Shaquil O’neill nebo Kristen Bell mají za sebou úspěšné crowdfundingové kampaně. Notoricky známé značky jako Honda, Phillips, Microsoft nebo Coca-Cola také.

Proč vůbec známé celebrity a zavedené značky spouštějí crowdfundingové kampaně, když v podstatě nemusí? Finance mají dostupné, následuje je loajální komunita a tudíž crowdfunding jim ve skutečnosti nemůže nic přinést.

Anebo to tak není a přesto pro ně má crowdfunding smysl?

Pravda je taková, že crowdfundingové kampaně nabízí řádu výhod i pro ty nejzavedenější značky na světě. Dokonce se dá říci, že výhody nabízené crowdfundingem, nenajdete na žádné jiné platformě. Jaké to jsou?

Validace produktu

Nejčastěji chodí velké firmy a značky na Kickstarter a podobné platformy s novým produktem, o kterém si ještě nejsou jistí, zda o ně bude takový zájem, jaký předpokládají. Právě crowdfunding je vhodný pro ověření daného zájmu a dotvoření původního prototypu v konečný produkt skrze tzv. validaci.

Validace je vlastně jednoduchý proces ověření si, zda má konkrétní cílová skupina zájem o daný produkt nebo službu. Ani pro velké firmy se značnými rozpočty nemá smysl, aby investovaly do vývoje něčeho, co na konci dne nebude nikdo chtít. A nejjednodušší cestou, jak dostat produkt před oči milionů lidí a ověřit si jejich zájem je právě crowdfunding.

Praxe je ve své podstatě jednoduchá. Pokud má crowdfundingová kampaň úspěch a vyprodávají se odměny, validace je úspěšná a firma ví, že jsou ve světě lidé, kteří o daný produkt budou mít zájem a jsou za něj ochotni zaplatit.

Pokud na druhé straně kampaň pokulhává a o odměny, resp. o daný produkt, není dostatečný zájem, firma tak aspoň ví, že toto není ta správná cesta, ale může využít získanou zpětnou vazbu, údaje a informace na vylepšení produktu nebo změnu celého konceptu.

Příklad z praxe:

Katy Perry měla během svého vystoupení na Superbowl po boku tanečníky v kostýmech žraloků. Tyto kostýmy vzbudily velkou pozornost a tak se designérská firma Bonobos rozhodla, že spustí crowdfundingovou kampaň, kde bude v odměnách nabízet žraločí kostýmy. Tím si ověří skutečný zájem lidí ještě před tím, než budou vůbec kostýmy ve výrobě.

Kampaň byla úspěšná a díky crowdfundingu dokonce s minimálním rizikem a náklady.

crowdfunding-velky-znacky
Zdroj: Twitter.com

 

Vytváření komunity a ambasadorů značky

Lovebrand není pouze pojem, je to očekávání a pocit, který dělá z běžných lidí zákazníky a ze zákazníků zase ambasadory a milovníky. Mnoho firem využívá právě crowdfunding na to, aby si skrze vlastní kampaň vytvářely komunitu a ambasadory, jichž následně využije při propagaci produktu.

Crowdfundingová komunita se sama o sobě sestává z tisíců menších komunit různého zaměření, což dává firmám možnost velmi jednoduše zasáhnout velké množství lidí v rámci jedné kampaně. Navíc je samotná komunita v rámci crowdfundingu loajální vůči projektům, které podpoří, a o to jednodušší je pro firmy vytvářet si komunity kolem svých produktů a kampaní.

Trik je v tom, že crowdfundingové kampaně umožňují být svým podporovatelům součástí celého vývoje a ovlivňovat život produktu, čímž se právě buduje loajalita mezi tvůrci projektu a podporovateli. Oba tábory jsou na společné cestě, kde jsou jistá rizika, překážky a nejistoty, ale společné tažení za úspěchem je silnější. Tím mají podporovatelé mnohem blíže k dané značce než kdyby ji viděli jen v televizi nebo v typické reklamní kampani.

Příklad z praxe:

Dodge vytvořil na vlastní pěst projekt Dodge Dart, který fungoval na principech crowdfundingu a komunitnosti. Cílem kampaně bylo sponzorovat nové auto, přičemž lidé mohli vybírat, kterou část auta chtějí sponzorovat. Princip kampaně byl pro lidi tak lákavý, že se začali spojovat do skupin a komunit, které sponzorovaly celé díly auta. Navíc perfektně fungovalo sdílení kampaně mezi lidmi na sociálních sítích, což vyústilo do milionu sdílení kampaně a podporu množství neziskových organizací.

crowdfunding-velky-znacky
Zdroj: Dodge.com

Kampaň Dodge Dart krásně ukazuje, jak jednoduché spojení crowdfundingu a sdílení mezi lidmi dokáže vytvářet kolem značky komunity lidí, kteří jsou ochotni o dané značce či kampani mluvit a sdílet ji do světa.

Mnohem větší zásah

V crowdfundingovém arzenálu naleznete dva typy zbraní: brokovnici a odstřelovací puškou.

Podle cílů dané kampaně můžete použít jednu z nich.

Pokud chcete projekt ukázat obrovskému počtu lidí a zasáhnout co největší množství cílových skupin v crowdfundingové komunitě, vyberete si brokovnici.

Pokud projekt hledá specifickou cílovou skupinu a potřebuje komunikaci laserově zacílit v rámci  komunity, sniperka je správnou volbou.

Velké firmy a zavedené značky jsou právě prvním typem kampaní. Hledají obrovský zásah, díky kterému jednoduše ukáží davům svůj produkt. Crowdfunding je opět ta nejjednodušší forma, jak si splnit takový cíl.  Je základnou, do které se pravidelně vrací miliony zvědavých očí připravených podporovat nadějné projekty a jejich produkty. Takových míst na světě není mnoho a zásah, který tak projekty mohou získat není zanedbatelný ani pro světové značky či celebrity.

Příklad z praxe:

Dívčí skupina TLC připravovala svoje páté album. Avšak tentokrát se holky rozhodly, že 23 let od jejich debutového alba vyzkouší něco nového. Vytvořily tak crowdfundingovou kampaň, kde daly svým věrným fanouškům možnost se podílet na tvorbě daného alba a zakoupit si ho dříve než se objeví v obchodech po celém světě.

Na crowdfundingové platformě Kickstarter nabízely album jako odměnu a zároveň mohli jejich fanoušci komentovat a dávat tipy na vylepšení. Cílem nebylo získat finance, po předešlých úspěších skupiny to bylo od začátku jasné, naopak, cílem bylo využít crowdfunding jako cestu k velké komunitě, k novým fanouškům a otevřít si zcela nový komunikační kanál, který by dal možnost fanouškům pracovat na albu přímo se skupinou. Ve výsledku byla kampaň megaúspěšná a marketingový šum, který vznikl přirozeně během kampaně, umocnil popularitu alba ještě více.

crowdfunding - velky - znacky
Zdroj: Kickstarter.com

Není pravda, že do crowdfundingu se pouští jen projekty, které nemají zdroje. Právě naopak, crowdfunding je stále častější alternativou i pro globální značky, které o plnohodnotný budget nemají nouzi.

Důležitým faktorem, který spojuje malé i velké crowdfundingové projekty, je právě komunita, která se kolem crowdfundingových platforem vytvořila. Navíc, tato komunita je tak široká a pestrá, že si v ní najde téměř jakýkoliv druh projektu svou cílovou skupinu.

Faktem ale zůstává, že to, co na konci dne hraje nejdůležitější roli, je kvalita produktu a zajímavost projevu. I globální značky zažily neúspěchy v crowdfundingu. Co je na něm výjimečné je, že neúspěch crowdfundingového projektu nemusí být konečná stanice. Stovky projektů zažily neúspěch, poučily se a následně přišly s úspěšnou kampaní. A to je luxus, který si mohou všechny projekty, velké či mále, známé či neznámé, dopřát jen v crowdfunding.