Typy crowdfundingu, jejich plusy a mínusy a který typ si vybrat

Typy crowdfundingu a jejich plusy a mínusy

Proportion
Categories: Crowdfunding

Věděli jste, že crowdfunding, o kterém nejčastěji čtete na našem blogu, se nazývá Rewards-Based Crowdfunding? A navíc, že je to jen jeden druh a že jsou víceré typy crowdfundingu?

Je to tak, na výběr máte hned z několika crowdfundingových možností a některé mohou být pro váš projekt více výhodné, než jiné.

Jak ale zjistit, která alternativa přinese nejlepší výsledky?

Na začátek postačí, když budete mít základní přehled, jaké typy crowdfundingu existují, co od nich můžete očekávat, a pro jaké typy projektů se hodí.

Rewards-Based Crowdfunding (Odměnový Crowdfunding)

Většina projektů si pod slovem crowdfunding představí právě jeho nejoblíbenější alternativu – crowdfunding založený na odměnách.

Pokud čtete pravidelně náš blog, už víte, že tento druh crowdfunding se zakládá na získávání podpory výměnou za nějakou formu odměny. Tvůrci kampaně od lidí získávají finance a lidé zase odměny. Nejoblíbenějšími platformami pro Rewards-Based Crowdfunding jsou Kickstarter a Indiegogo.

Výhody:

  • Neztrácíte kontrolu

Narozdíl od jiných druhů crowdfundingu vás tato varianta nenutí dávat podporovatelům procenta z firmy (equity), ale jen odměnu. Díky tomu neztrácíte kontrolu, ale naopak získáváte první zákazníky a samozřejmě pozornost. Vytvořit úspěšnou kampaň není jednoduché a jakýkoliv úspěch si je třeba zasloužit.

  • Získáváte víc než jen peníze

Úspěšní tvůrci už dávno vědí, že kampaň, která zaujme, přinese mnohem více než jen finanční podporu. Desítky fanoušků, loajální zákazníci, nové vztahy s médii, obrovské rozšíření povědomí nebo dokonce expanze na nové trhy jsou různé formy ovoce, které můžete sklidit, pokud si na kampani skutečně dáte záležet a vaše kampaň zaujme.

Tyto výhody jsou časté zejména pro Rewards-Based Crowdfunding a jsou velmi silným argumentem při výběru crowdfundingové alternativy.

Není odměna jako odměna. Mnoho tvůrců si myslí, že jejich odměny jsou skvělé, ale pravda je taková, že vymyslet lákavé odměny může být výzva.
Není odměna jako odměna. Mnoho tvůrců si myslí, že jejich odměny jsou skvělé, ale pravda je taková, že vymyslet lákavé odměny může být výzva.

Nevýhody:

  • I úspěch může skončit špatně

Minulost nám ukázala, že i úspěšné kampaně s vynikajícími týmy dokáží udělat krok vedle. Nejčastěji úspěch padá na špatných předpokladech vývoje produktu, nesprávných kalkulacích logistiky odměn nebo předpokladech, které nejsou založeny na realitě. Poměrně jednoduše se dokáže kampaň, které splnila svůj cíl, změnit v noční můru. Proto ve Fundchaseru našim klientům od začátku radíme, aby byli konzervativní, nechali si rezervy a měli jen taková očekávání, která jsou splnitelná.

Pro jaké typy projektů je vhodný:

Jakýkoliv projekt, který dokáže vytvořit zajímavé a hodnotné odměny si najde své místo v rewards-based crowdfundingu. Poskládat správné odměny je výzva a ne každý projekt to zvládne na výbornou, ale pokud se vám to podaří, můžete čerpat všechny výhody tohoto typu crowdfundingu.

Equity Crowdfunding/Crowdinvesting (Podílový Crowdfunding)

Aby v minulosti podnikatelé získali finance na svůj projekt, museli se nejčastěji obracet k investorům. Ti podnikatelům poskytli finanční podporu výměnou za část podílu z firmy.

V crowdfundingovém světě existuje alternativa i k tomuto scénáři – nazývá se Equity Crowdfunding. V tomto modelu dokážou i ti nejmenší investoři zainvestovat (nejčastěji) minimální částku $500, podpořit tak projekt a zároveň získat podíl ve firmě. Nejoblíbenější platformy pro Equity Crowdfunding jsou AngelList, OurCrowd, Seedrs nebo jejich česká varianta Fundlift.

Trpělivě si promyslete jestli chcete kus vašeho koláče (projektu) dát investorům. A pokud usoudíte, že je to pro vás nejlepší volba, tak si určitě vyberte podílový crowdfunding.
Trpělivě si promyslete jestli chcete kus vašeho koláče (projektu) dát investorům. A pokud usoudíte, že je to pro vás nejlepší volba, tak si určitě vyberte podílový crowdfunding.

Výhody:

  • Větší finanční potenciál

Podílový crowdfunding představuje největší potenciál pro získání větší finanční podpory. Není sice pravidlem, že vždy tento druh crowdfunding vysbírá více, než např. odměnový crowdfunding, ale většinou jsou individuální investorské odměny vyšší, než jsou ceny odměn v tradičním crowdfundingu.

  • Jeden investor

Představte si situaci, ve které byste vybrali vámi požadovanou částku od 100 investorů. To však znamená, že máte kolem sebe 100 lidí, kteří by vám mohli říkat, jak vést vaši firmu. Právě tomu se chce většinu projektů vyhnout.

Pokud ale využijete Equity Crowdfunding k získání finanční podpory, daná platforma zpravidla konsoliduje všechny investory do jedné entity, což znamená, že máte jen 1 investora, kterému se zodpovídáte a s kterým komunikujete.

Nezapomínejte zvážit všechny plusy a minusy jakéhokoli typu crowdfundingu. Tím se totiž musí přizpůsobit příprava a průběh celé kampaně.
Nezapomínejte zvážit všechny plusy a minusy jakéhokoli typu crowdfundingu. Tím se totiž musí přizpůsobit příprava a průběh celé kampaně.

Nevýhody:

  • Malý marketingový potenciál

Mnoho zemí ještě dosud neupravilo své regulace vůči konceptu podílového crowdfundingu. I proto existuje zatím jen malá komunita pravidelných investorů. To sice neznamená, že by projekty neměly šanci vysbírat dostatečné finance, ale malý okruh lidí značí malý zájem médií a veřejnosti. Zatím nenabízí Equity Crowdfunding zdaleka tak velké přidáné hodnoty, jako například odměnový crowdfunding. To se však do budoucna může změnit i tím, že se tato investiční alternativa dostane k široké veřejnosti.

Pro jaké typy projektů je vhodný:

Zejména pro projekty, které mají velký potenciál zaujmout investiční část crowdfundingové komunity. Jde o velmi specifickou skupinu lidí, která více než na odměny, slyší na budoucí růst a zhodnocení. Projekty, které se dokáží “vzdát” úplné nezávislosti a získat investora a také projekty, které již mají našlápnuto k rychlému růstu, mohou využít podílový crowdfunding naplno.

Donation-Based Crowdfunding (Crowdfunding založený na darovaní)

Pokud jste neziskovka, neznamená to, že na crowdfunding můžete zapomenout. Naopak, právě pro podobné projekty, jako je ten váš, vznikla samostatná crowdfundingová disciplína. Donation-Based Crowdfunding je jakousi nezištnou formou Rewards-Based Crowdfundingu. Komunita váš produkt finančně podpoří, ale nenárokuje si na žádnou odměnu nebo podíl. Nejpopulárnějšími crowdfundingovými platformami pro neziskovky jsou GoFundMe, YouCaring.com, GiveForward nebo FirstGiving.

Crowdfunding založený na darech je velmi specifický. Je to hlavně kvůli důvodům, pro které projekty využívají tento druh crowdfunding. Proto je velmi diskutabilní, zda je možné jasně stanovit výhody a nevýhody tohoto druhu crowdfundingu. Na jedné straně je jisté, že byznysově orientované projekty si na své nepřijdou, ale pro sociální a ekologické nápady je donation-based crowdfunding jako stvořený.

Crowdfunding založený na darech je velmi specifický a většinou platí, že byznysově orientované projekty na něm neuspějí. Střízlivě si promyslete, jaké cíle chcete s kampaní dosáhnout a který typ crowdfundingu je pro vás nejvhodnější.
Crowdfunding založený na darech je velmi specifický a většinou platí, že byznysově orientované projekty na něm neuspějí. Střízlivě si promyslete, jaké cíle chcete s kampaní dosáhnout a který typ crowdfundingu je pro vás nejvhodnější.

Formu crowdfundingu si vybírejte podle vašich cílů

Jak zjistíte, který typ crowdfundingu je pro vás?

Informace z první ruky jsou vždy ty nejkvalitnější a proto vám zejména doporučujeme, abyste komunikovali s úspěšnými tvůrci kampaní, kteří využili jednotlivé typy crowdfundingu.

A než si vyberete, který typ vám vyhovuje, seznamte se s každou jednou alternativou a snažte se o ní dozvědět co nejvíc – při tom všem ale mějte vždy na paměti cíle, které chcete kampaní dosáhnout.

Tak zjistíte, co je pro vás nejlepší a kterou cestou dosáhnete vašich cílů.

Pokud plánujete crowdfundingovou kampaň nebo na ní už pracujete a potřebujete pomoc expertů, kontaktujte nás ještě dnes a my vám pomůžeme vytěžit z vaší kampaně maximum.